Arbetsmiljön bör ses som en lärmiljö
Man behöver inte så mycket “fantasi” för att se likheter och möjligheter när det gäller att kunna se på arbetsmiljöer som miljöer för lärande.
I denna artikel så kan du se en riktigt bra sammanställning av tio kriterier för högeffektiva lärmiljöer som nästan rakt av går att översätta till arbetsmiljöer.
Byt bara benämning så framträder likheterna:
– “studenter” till “medarbetare”
-“klassrum” till “kontor”
-“lektioner” till “uppgifter
-“tester” till “uppföljningar””
-“lärare” till “ledare”
I en tillvaro som är snabbsvängig, osäker, komplex och mångtydig så är just förmågan hos en organisation (d v s medarbetarna och deras ömsesidiga relationer) avgörande att snabbt och djupt kunna lära om och lära nytt. Alltså bör man se på arbetsmiljön som en lärmiljö.
Hur ser din arbets-/lärmiljö ut, är den högeffektiv?
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Dela med dig av dina synpunkter!