FÖRSTÅELSE = MÖNSTER AV MENING

Många neuro- och kognitionsforskare hävdar att förståelse är samma saker som att uppfatta ”mönster av mening”. Mönster är alltså själva ”skelettet” för vår kunskap.

Mönster kan både vara rumsliga och tidsliga.

Ett rumsligt mönster kan innebära att vi kan uppfatta hur olika delar sitter ihop i en struktur. Jaha, motorn innehåller dessa delar eller maträtten dessa ingredienser. Rumsliga mönster kan också handla om samband och ömsesidiga beroenden mellan de olika delarna i strukturen, d v s hur olika delar påverkar varandra och påverkas av omgivningen. När det inte finns några klumpar i pannkakssmeten så har den rätt konsistens eller mängden bränsle som sprutas in i motorn påverkar hur mycket kraft motorn ger ifrån sig.

Men mönster kan också vara tidsliga, d v s i vilken ordning saker kommer i tiden, när olika saker uppstår/kommer eller hur ofta. I praktiken klarar vi inte av att tänka utanför rums- och tidsdimensionerna.

Som lärare och ledare är det därför viktigt att vara bra på att tydliggöra just mönster för att våra elever och medarbetare ska kunna utveckla sin förståelse. Då kan vi människor enklare sortera information och skapa våra mönster av mening.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *