Klä på sig tekniken och göra den hjärnvänlig

safe_image

Att det finns fler och fler nätverk och organisationer som heter olika saker på “wearable” visar vad som håller på att hända.
Det betyder också att gränsen mellan den fysiska och virtuella världen börjar luckras upp.

Att då försöka med “mobilfritt” för att kunna konkurrera om uppmärksamheten i klassrum och mötesrum torde vara en åtgärd som snabbt har passerat bäst-före-datum (om den inte var föråldrad redan när den föreslog).

Men när tekniken blir allt mer “klädbar” så ökar också behovet av att just kunna styra vår uppmärksamhet och undvika att vi blir överlastade av information. Vi behöver helt enkelt hjälp att inte ständigt “simma” i information och stimuli.

Vi på Ming tror att det är där man behöver göra en insats, i själva programvarorna, för att anpassa tekniken till hur våra hjärnor och organismer faktiskt fungerar på bästa sätt.

På samma sätt som att gränssnitten i olika farkoster (bilar, tåg, flygplan) utgår från begränsningar och möjligheter i den mänskliga uppmärksamheten, så behöver alltså även appar och andra hjälpmedel i våra personliga datorer (laptops, plattor, smarta mobiler och klädbara IT-prylar) göra samma sak.

Vi tror däremot inte på att försöka “avteknifiera” tillvaron för skolbarn, studenter eller medarbetare. Förutom att det i praktiken inte fungerar (när vi människor har fått smak på ny teknik så är vi ofta omättliga) så innebär det att vi går miste om de möjligheter som den nya teknologin ger.
Klädbar teknik är här, nu gäller det att proaktivt dra nytta av möjligheterna och minimera de potentiella problemen.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *